De inzet van Google Shopping

Je kan zoekmachine marketing eigenlijk opdelen in twee delen. Je hebt SEO en SEA. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dit is een proces wat erg veel tijd kost maar wel gratis is. Je gaat namelijk door middel van zoekwoordenonderzoeken, content marketing, linkbuilding etc. proberen om hoger gerankt te worden in google. Dit is een proces wat nooit klaar is, je kan hier altijd in blijven verbeteren. SEA staat voor zoekmachine adverteren. Dit kost relatief weinig tijd alleen dit kost je wel meer geld. Je moet namelijk geld uitgeven aan de campagnes. Je kunt op verschillende manieren bezig met SEA. Bijvoorbeeld door advertenties te maken in Google Ads maar je kan ook bezig gaan met Google Shopping.

Google shopping

Bij google shopping promoot en verkoop je producten en het is dus onderdeel van zoekmachine adverteren. Het voordeel van Google shopping is dat je al gelijk afbeeldingen ziet. Je advertentie bestaat dus niet meer uit alleen een titel en een beschrijving. Een Google Shopping advertentie bestaat uit een afbeelding, naam van het product, beschrijving en een aantal attributen. Doordat mensen een afbeelding zien weten ze al wat ze te wachten staat. Je betaald ook pas als iemand op je advertentie klikt. Als er dus iemand klikt is het een hele waardevolle lead, omdat de potentiële klant dus al weet wat hij gaat zien.

Voordelen en nadelen google shopping

Voor de verkoper is het dus een voordeel dat er afbeeldingen gebruikt kunnen worden waardoor je goede leads krijgt. Maar voor de klant zijn deze afbeeldingen ook erg handig. De klant kan daardoor goed vergelijken, op deze manier hoef je minder lang op google te zoeken. Het nadeel van Google Shopping is dat er wel kosten aan verbonden zijn maar dit is bij normale advertenties ook zo. Een ander nadeel is dat er wel redelijk wat tijd in gaat zitten.